Newsletter Otago nr 2

CO U NAS?

Oddajemy Państwa do rąk drugi numer naszego Newslettera, w którym przedstawiamy najważniejsze informacje z życia firmy.

Z treścią pierwszego numeru mogą Państwo zapoznać się tutaj: Newsletter Otago numer 1 (1) 2017

Szanowni Państwo,

 

to już drugi numer naszego newslettera, który oddajemy do Państwa rąk. Mam nadzieję, że tak jak poprzedni również i ten wzbudzi Państwa zainteresowanie. Liczę na to tym bardziej, że jego cześć poświęcona jest naszej corocznej konferencji użytkowników Systemu OTAGO. Wierzę, że jak co roku, spędzony razem czas zaowocuje pomysłami na wspólne projekty przybliżające „Miasto dla mieszkańców”.

 

W tym numerze również słów kilka o projekcie, do którego przygotowywaliśmy się od dłuższego czasu. Od kilku dni tych z Państwa, którzy uczestniczą w pilotażu Help Desku, wita sympatyczny głos naszej koleżanki Karoliny Szykuły-Wróblewskiej. To nowe narzędzie, dzięki któremu chcemy rozwiązać zgłaszany przez Państwa problem w komunikacji z naszymi konsultantami. Obecnie nasi kolejni Partnerzy dołączani są do struktury nowej obsługi. Mam nadzieję, że to przedsięwzięcie spełni nasze oczekiwania.

 

W poprzednim numerze informowaliśmy Państwa o nowych narzędziach projektowych: scenariuszach testowych oraz kartach produktów, w tym numerze chciałabym, abyście Państwo poznali historię projektu VAT Centralny. To nasz wspólny sukces i dowód na to, że podjęty przez nas wysiłek przyniósł dobre efekty.

Chcielibyśmy też zaprezentować Państwu produkty i usługi jakie posiadają inne piony ADS-u. Mogą one uzupełnić nasze produkty i usługi, wzmocnić technologicznie Państwa w realizowanych strategiach informatyzacji.

 

Życzę przyjemnej lektury.

Małgorzata Babińska, Dyrektor zarządzający

NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA

Spotkanie Użytkowników Systemu Otago

torun

Przed nami kolejna okazja do spotkania.

Z przyjemnością informujemy, że zbliża się już VIII Konferencja Użytkowników Systemu Otago. W tym roku spotkamy się z Państwem w dniach 01-02.06, a przewodnim tematem naszego spotkania będą prelekcje przybliżające „Miasto dla mieszkańców”. Gospodarzem tegorocznego wydarzenia jest Miasto Toruń, a honorowy Patronat nad konferencją objął Prezydent Miasta – Pan Michał Zaleski.

Podobnie jak w poprzednich edycjach, gośćmi konferencji będą przedstawiciele samorządów z terenu całej Polski – głównie użytkownicy systemu Otago reprezentowani przez prezydentów, burmistrzów, dyrektorów departamentów, naczelników wydziałów, kierowników jednostek miejskich, oraz pozostałych pracowników samorządowych. Wszystkich Państwa zapraszamy do urokliwego Dworu Artusa.
Podczas spotkania będziemy mieli okazję do poznania się, wymiany doświadczeń i poglądów pomiędzy przedstawicielami Jednostek Samorządu Terytorialnego, użytkownikami Systemu Otago oraz pracownikami firmy Asseco Data Systems. O tym jak różne mogą być perspektywy rozumienia przewodniego tematu konferencji przekonamy się słuchając licznych prelegentów między innymi z Urzędu Miasta Gdańska, Urzędu m. stołecznego Warszawy, Urzędu Miejskiego w Zabrzu.

Ważnym novum jest wprowadzenie warsztatów traktujących o zarządzaniu projektami. Głównym celem jest ukazanie Państwu i potwierdzenie korzyści jakie płyną z ukierunkowania na projekty. Zarządzanie projektami na całym świecie zyskuje coraz większą popularność, głównie dlatego, że po prostu się sprawdza jako narzędzie wspierające rozwój informatyzacji. Warsztaty prowadzone są przez uznanych i doświadczonych kierowników projektów, aktywnych pracowników naukowych, ale też praktyków, którzy na swoich kontach mają liczne projekty i związane z tym spektakularne sukcesy. Chcemy dzielić się z Państwem tą wiedzą aby nasze wspólne przedsięwzięcia jak najlepiej mogły sprostać potrzebom dzisiejszej, coraz bardziej nowoczesnej, administracji publicznej.

Jak co roku, po intelektualnych zmaganiach, chcemy zaprosić Państwa na uroczystą kolację podczas, której, zgodnie z kopernikańską wizją nieba, zabierzemy Państwa w „Podróż do odległych galaktyk”. Mile widziane stroje i dodatki w tonacji gwieździstego nieba :-)

Poniżej przedstawiamy Państwu agendę wydarzenia.

Państwa uwadze polecamy agendę zarówno z pierwszego, jak i z drugiego dnia konferencji.

08:00

Rejestracja uczestników – kawa / poczęstunek

08:00 -09:45

09:45

OTWARCIE KONFERENCJI, PRZYWITANIE GOŚCI

09:45 – 10:00

Pan Michał Zaleski        – Prezydent Torunia
Pan Adam Góral             – Prezes Zarządu Asseco Poland S.A.
Pan Andrzej Dopierała  – Prezes Zarządu Asseco Data Systems S.A.

10:00

„TORUŃ”

10:00 – 10:30

– przedstawiciel UM Toruń

10:30

„CO SIĘ DZIEJE W OBSZARZE ADMINISTRACJI TERENOWEJ ADS”

10:30 – 10:45

Pan Jarosław Jastrzębski   – Wiceprezes Zarządu Asseco Data Systems S.A.
Pani Małgorzata Babińska  – Dyrektor Zarządzający Asseco Data Systems S.A.

10:45

„OTWARTE DANE MIASTA GDAŃSKA NA PRZYKŁADZIE REJESTRU WYDATKÓW”

10:45 – 11:05

Pan Krzysztof Garski – UM Gdańsk

11:05

„OTWARTE DANE ZARZĄDU TRANSPORTU MIEJSKIEGO W GDAŃSKU”

11:05 – 11:25

Pani Agnieszka Rzeźnikowska   – ZTM Gdańsk
Pan Marcin Dymarski                  – ZTM Gdańsk

11:25

W INTELIGENTNYCH MIASTACH MIESZKAŃCOM ŻYJE SIĘ LEPIEJ ? – JAKIE NARZĘDZIA INFORMATYCZNE MOGĄ POMÓC SAMORZĄDOM BYĆ BARDZIEJ „SMART”?

11:25 – 11:55

Pan Paweł Sokołowski – Asseco Data Systems S.A.

11:55

O„JAK LEKKO, ŁATWO I PRZYJEMNIE ZAPREZENTOWAĆ BUDŻET MIESZKAŃCOM W OPARCIU O MS POWER BI”

11:55 – 12:20

Pani Klaudia Kacprzyk – UM Szczecin

12:20

„JAK WSPIERAĆ MIESZKAŃCÓW, KTÓRZY CHCĄ ZMIANY? – BUDŻET PARTYCYPACYJNY W WARSZAWIE”

12:20 – 12:40

Pani Justyna Piwko – Urząd m. Stołecznego Warszawy

12:40

PANEL DYSKUSYJNY Z UDZIAŁEM PRELEGENTÓW PODSUMOWUJĄCY PIERWSZĄ CZĘŚĆ.

12:40 – 13:10

– moderator

13:10

PRZERWA KAWOWA

13:10 – 13:40

13:40

„STRATEGIA BUDOWY SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO”

13:40 – 14:00

Ewa Weber – UM Zabrze

14:00

„JAK PRAWNIE PRZYGOTOWAĆ STRATEGIĘ BUDOWY SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO DLA MIASTA?”

14:00 – 14:20

Wojciech Białkowski – Centrum Doradztwa i Analiz Projektowych

14:20

„RYZYKO PROJEKTOWE W ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ”

14:20 – 14:50

Pan Jacek Kobiela – IPMA

14:50

PANEL DYSKUSYJNY PODSUMOWUJĄCY DRUGĄ CZĘŚĆ Z UDZIAŁEM PRELEGENTÓW.

14:50 – 15:20

– moderator

15:20

LUNCH

15:20 – 16:00

17:00

ATRAKCJE W PLENERZE

17:00 – 19:30

20:30

KOLACJA

20:30 – 23:30

10:00

OTWARCIE DRUGIEGO DNIA KONFERENCJI

10:00 -10:05

10:05

„KRAJOWE I TRANSGRANICZNE E-WYZWANIA ADMINISTRACJI SAMORZĄDOWEJ”

10:05 – 10:30

Pan Artur Miękina – Asseco Data Systems

10:30

„BEZPIECZNY KROK W CHMURĘ – ZALETY CYFROWEJ TRANSFORMACJI W MODELU PUBLIC CLOUD”

10:30 – 11:00

Pan Marek Sokołowski – Oracle Polska

11:00

„DOFINANSOWANIE PROJEKTU INFORMATYCZNEGO Z FUNDUSZY UE I JEGO REALIZACJA”

11:00 – 11:30

Pan Wojciech Białkowski – Centrum Doradztwa i Analiz Projektowych

11:30

„ELEMENTY PLATFORMY SAMORZĄDOWEJ OTAGO, WPŁYWAJĄCE NA JAKOŚĆ ŚWIADCZENIA E-USŁUG UKIERUNKOWANYCH NA MIESZKAŃCA”

11:30 – 12:00

Pan Wojciech Woś – Asseco Data Systems

12:00

„PRZERWA KAWOWA”

12:00 – 12:30

12:30

WARSZTATY – PROWADZONE W SESJACH RÓWNOLEGŁYCH # JUŻ DZIŚ ZGŁOŚ SWÓJ UDZIAŁ – LICZBA MIEJSC OGRANICZONA !

12:30 – 15:30

Warsztaty „Zapraszam Cię do projektu” dr Maria Żukowska – IPMA


Warsztaty „Konflikty jako zagrożenie dla projektów” Jacek Kobiela – IPMA


Warsztaty „Analiza potrzeb klienta – kluczem do sukcesu projektu” Sławomir Ostrowski – IPMA


Warsztaty  „Twoje naturalne miejsce w zespole projektowym– Monika Woźniak, IPMA

15:30

ZAKOŃCZENIE KONFERENCJI

15:30 – 15:40

15:40

„LUNCH”

15:40 – 16:30

Zeszłoroczna konferencja cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem, dlatego i w tym roku liczmy na Państwa obecność!

Przypominamy, że udział w konferencji jest bezpłatny. Uczestnicy ponoszą koszt dojazdu oraz noclegu.

ZMIANY ORGANIZACYJNE

HELPDESK – czas start

Jest nam bardzo miło poinformować Państwa o uruchomieniu nowej infrastruktury telefonicznej – pierwsi klienci mogą z niej korzystać już od początku maja br.

help desk_mm

Biuro Wsparcia i Projektów działa w swej nowej formule już od jakiegoś czasu, teraz przyszedł czas na uruchomienie Biura Help Desku. Rozpoczęliśmy od nowej infrastruktury telefonicznej. Od początku maja możecie Państwo łączyć się z Biurem Wsparcia za pomocą dedykowanego numeru telefonu. Pomijana jest nasza centrala, dzięki czemu dostęp do konsultacji telefonicznych jest ułatwiony. Towarzyszący połączeniu komunikat przeprowadzi Państwa przez proces wybierania obszarów i łączenia się z konkretnymi pracownikami Biura Wsparcia. W sytuacji gdy połączenie nie będzie możliwe, zostaniecie Państwo poinformowani o tym ile osób, oprócz Państwa oczekuje jeszcze na rozmowę.

Klienci biorący udział w pilotażu projektu zostali już powiadomieni o nowej infrastrukturze telefonicznej oraz zmianach w rejestracji zgłoszeń. Kolejni klienci będą informowani na bieżąco.

Mamy nadzieję, że wdrażane zmiany pozwolą na lepszą i bardziej efektywną komunikację. Po miesiącu od włączenia usługi u wszystkich klientów, przekażemy Państwu ankietę z pytaniami dotyczącymi funkcjonowania Help Desku. Na tej podstawie będziemy mogli udoskonalić i poprawić wdrażane przez nas zmiany.

CIEKAWOSTKI I TROCHĘ STATYSTYKI

Rok programu Rodzina 500+

1 kwietnia minął rok funkcjonowania rządowego programu, z którego według danych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej skorzystało blisko 4 miliony dzieci.

500_plus

Jako dostawca podsystemu Rodzina+, służącego do jego obsługi zweryfikowaliśmy, jakie kwoty wypłacono w poszczególnych miastach. Liczba wniosków jest na ogół proporcjonalna do liczby mieszkańców, jednak są miasta podobnej wielkości, które różnią się dwukrotnie liczbą zamieszkujących je dzieci.

Liczba złożonych wniosków

53180

Kraków

26160

Szczecin

23950

Bydgoszcz

14290

Kielce

14250

Toruń

9580

Zielona Góra

8990

Elbląg

8380

Piaseczno

3900

Rumia

Liczba dzieci, na które wypłacono świadczenia

59320

Kraków

30770

Szczecin

28580

Bydgoszcz

17710

Kielce

16600

Toruń

11920

Zielona Góra

10710

Elbląg

9540

Piaseczno

5210

Rumia

Łączna kwota wypłat w zł

326 mln

Kraków

168mln

Szczecin

155mln

Bydgoszcz

90mln

Kielce

96mln

Toruń

64mln

Zielona Góra

57 mln

Elbląg

52mln

Piaseczno

28mln

Rumia

Jak zaprezentowano powyżej, różnice w wielkości udzielonych świadczeń są najbardziej widoczne w przypadku małych miast. W podwarszawskim Piasecznie (43 tys. mieszkańców) w ciągu ostatnich 12 miesięcy rodzice złożyli 8,3 tys. wniosków – tyle, ile w ponad dwukrotnie większym Elblągu. W innym podobnej wielkości mieście – 46-tysięcznej Rumi złożono 3,9 tys., a więc dwukrotnie mniejszą liczbę wniosków. Niewątpliwie jest to związane ze strukturą wieku populacji tych miast.

Opłaty za użytkowanie wieczyste gruntów wyliczają dla samorządów nasze aplikacje

Co roku do 31 marca mieszkańcy mieszkań wnoszą należność z tytułu wieczystego użytkowania gruntów, na których stoją posiadane przez nich nieruchomości. Datę tę dobrze znają wszyscy ci, którzy posiadają mieszkanie zbudowane na gruncie należącym do gminy, która przekazała ją spółdzielni mieszkaniowej lub deweloperowi w tzw. użytkowanie wieczyste.

Two mature suit-clad businessmen having a discussion alongside a glass balustrade while sharing a tablet

W 20 polskich miastach (Bydgoszczy, Elblągu, Gdańsku, Grudziądzu, Kaliszu, Kielcach, Krakowie, Łowiczu, Nowym Dworze Mazowieckim, Ostrowcu Świętokrzyskim, Piasecznie, Piekarach, Pile, Rudzie Śląskiej, Rumi, Skierniewicach, Starogardzie Gdańskim, Warszawie Śródmieście i Woli, Włocławku, Zabrzu) naliczanie wysokości opłat oraz ich księgowanie i windykacja odbywa się przy użyciu naszej aplikacji OPGRU i jej podsystemu WOGRU.

Nasz kolega – Rafał Żuralski z Obszaru Administracji Terenowej sprawdził, jakie kwoty na przestrzeni ostatnich 10 lat zasilały z tego tytułu miejskie budżety. Okazuje się, że miasto średniej wielkości otrzymuje z tego tytułu nawet 30 mln rocznie. Za taką kwotę można zbudować np. 6 nowych przedszkoli.

Opłaty z tytułu użytkowania gruntów są istotnym źródłem dochodu gmin. Z uwagi na fakt, że w ciągu ostatniego dziesięciolecia dynamicznie rosły ceny gruntów, również opłaty były regularnie podnoszone, a wraz z nimi rosły zyski samorządów.

Dla przykładu – gmina Kraków w 2016 r. odnotowała z tytułu opłat za użytkowanie wieczyste kwotę 31 810 973 zł, podczas gdy 5 lat wcześniej – w 2011 r., było to 24 827 220 zł. Budżet Gdańska w ubiegłym roku został natomiast zasilony kwotą 39 735 771 zł i było to ponad dwukrotnie więcej niż 10 lat wcześniej.

Tematem opłat za wieczyste użytkowania gruntów zainteresowało się Polskie Radio, wykorzystując podane przez nas informacje.

CHWALIMY SIĘ!

Użytkownicy systemu OTAGO z sukcesem rozliczyli VAT centralny

Z nieskrywaną dumą, możemy poinformować Państwa, że rozliczenie VAT-u centralnego w oparciu o dedykowany podsystem e-Portal, zakończyło się sukcesem. Użytkownicy naszego systemu nie mieli problemów ze złożeniem deklaracji VAT dla miasta.

W świetle wyzwań, jakie zrodziły się w związku z centralizacją rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego jest to informacja bardzo dobra zarówno dla Nas jak i naszych klientów. Skalę wyzwania jakie stało przed samorządami, bardzo trafnie opisał nasz kolega Daniel Szulc, kierownik Biura Rozwoju i Wdrożeń Obszaru Administracji Terenowej.

Centralizacja rozliczeń VAT w samorządach

Centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego, to olbrzymie przedsięwzięcie, porównywalne z organizacją księgowości w dużych korporacjach. Jak sprawnie ją przeprowadzić?

Daniel Szulc, kierownik Biura Rozwoju i Wdrożeń Obszaru Administracji Terenowej, Asseco Data Systems SA

Od 1 stycznia 2017 r. obowiązuje centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego (JST). Podstawą tych zmian jest ustawa z 5 września 2016 o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego, tzw. ustawa centralizująca (patrz też ramka). Samorządy stanęły przed ogromnym wyzwaniem organizacyjnym. Musiały przeorganizować swoje struktury na nowo i dostosować je w taki sposób, aby konsolidacja rejestrów VAT nastąpiła już w odpowiedniej jednostce, wydziale, referacie odpowiedzialnym za centralne rozliczenie VAT.

Odpowiedzialność burmistrza

Następnym wyzwaniem postawionym przed JST jest odpowiedzialność. Zgodnie z artykułem 4 ustawy centralizującej: „Jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.”

Prezydenci, burmistrzowie, marszałkowie ponoszą odpowiedzialność za składane deklaracje, za ich jakość oraz zgodność z przepisami. W dużych miastach czy województwach, przy bardzo złożonych strukturach i przy dużej ilości jednostek organizacyjnych problem odpowiedzialności staje się kluczowy.

Centralizacja rozliczeń spowodowała również relokację zasobów ludzkich. Należałoby przesunąć pracowników do zespołu, który będzie odpowiedzialny za rozliczenie VAT lub nawet zatrudnić nowych pracowników.

Przygotowanie kadr, przechowywanie dokumentów

Następnym wyzwaniem postawionym przed JST jest odpowiednie przygotowanie merytoryczne kadr do nowych zasad. Dotyczy to wspomnianych zespołów ds. VAT oraz pracowników jednostek organizacyjnych. Szczególnie pracownicy jednostek organizacyjnych JST mogą w tym zakresie nie posiadać odpowiednich kompetencji, ponieważ do tej pory nie rozliczano VAT w tych jednostkach.

Centralizacja rozliczeń, to również problem związany z obowiązującymi procedurami, które do tej pory były zindywidualizowane w każdej z jednostek. Teraz należy uspójnić procedury. Przepisy nie regulowały szczegółowych zasad rozliczeń, które były niezbędne w celu realizacji procesu rozliczania VAT w jednostkach organizacyjnych. Prawo miejscowe nie było dostosowane do płynnego rozliczania podatku VAT.

Przechowywanie dokumentacji, jej szczegółowość to następne problemy, które mogą zaburzyć proces rozliczeń. Źle zorganizowany obieg dokumentów może spowodować utratę płynności tych procesów.

Mając na uwadze wymienione problemy przechodzimy do dwóch kluczowych kwestii, w jaki sposób prowadzić nadzór nad centralizacją rozliczeń w JST i jakich narzędzie informatycznych użyć, aby kontrola przebiegała sprawnie i rzetelnie?

Zmiana procedur

Centralizacja rozliczeń VAT w JST to olbrzymie przedsięwzięcie, porównywalne z organizacją modelu księgowości dużych korporacji. Scentralizowany model organizacyjny to nie nowość w JST. Sprawozdawczość budżetowa czy finansowa funkcjonuje już kilka lat, jednak centralizacja VAT wymusiła w krótkim czasie przygotowanie modelu organizacyjnego zdolnego do przyjęcia szczegółowych rejestrów podatkowych i przygotowanie na ich podstawie jednej deklaracji dla całego samorządu. Kluczowymi czynnikami w zmieniających się warunkach są ludzie, którzy swoim doświadczeniem i wiedzą pomagają rzetelnie i merytorycznie przygotować JST do nowych wyzwań. Odpowiednie zarządzanie kompetencjami i optymalna relokacja zasobów ludzkich przynosi niewymierne korzyści w procesie centralizacyjnym. Fundamentalne znaczenie w kontekście zarządzania zasobami ludzkimi ma odpowiednie osadzenie kompetencji pracowniczych w przemyślanych i odpowiednio zaprojektowanych procedurach. A te, w przypadku VAT są kluczowe.

Będzie to możliwe dzięki nowoczesnym narzędziom informatycznym, które prowadzą użytkowników przez zdefiniowane ścieżki, często pilnując, aby były zgodne z przyjętą strategią centralizacji rozliczeń VAT. Organem narzucającym zasady rozliczeń, co wynika z przejęcia praw i obowiązków jednostek organizacyjnych jest JST. Dlatego kluczowe decyzje są po stronie samorządu, który może kształtować procesy według uznania w granicach obowiązujących przepisów. JST organizując obsługę zespołów ds. rozliczeń nie powinna zapominać o odpowiednich szkoleniach merytorycznych – nie tylko głównego zespołu, ale także jednostek organizacyjnych. Scentralizowane rejestry sprzedaży i zakupu mogą być rzetelne i poprawne merytorycznie tylko w przypadku odpowiedniego przygotowania jednostek organizacyjnych do ich sporządzania. Szkolenia oraz odpowiednia opieka merytoryczna podczas przygotowywania danych do deklaracji cząstkowych może być pierwszym krokiem do sukcesu.

Narzędzia informatyczne

Omówione problemy i wyzwania można rozwiązać za pomocą nowoczesnych narzędzi informatycznych. Aby osiągnąć sukces należy dobrze przygotować model organizacyjny, optymalizować zarządzanie zasobami ludzkimi, zaprojektować procedury oraz przeszkolić pracowników. Jednak bez odpowiednich narzędzi informatycznych energia włożona w wymienione działania nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.

Podstawowym narzędziem informatycznym powinien być portal w którym jednostki mogą złożyć rejestry. Szeroki wybór źródeł danych lub możliwości ich wprowadzenia powinien być wyznacznikiem efektywności takich narzędzi. Import plików JPK_VAT, rejestrów sprzedaży i zakupu, czy możliwość prowadzenia rejestrów przez mniejsze jednostki bezpośrednio w portalu, to kluczowe funkcjonalności nowoczesnych centralnych systemów informatycznych. Idealnym rozwiązaniem umożlwiającym bezbolesne przeprowadzenie centralizacji rozliczeń VAT jest wdrożenie jednolitego systemu miejskiego obejmującego wiele dziedzin JST, w szczególności obszaru księgowego w którym cały samorząd korzysta z centralnego rejestru sprzedaży i zakupu.

Wspólne dla całego JST oprogramowanie księgowe eliminuje wiele problemów, które zostały poruszone w niniejszym artykule, a organizacja wspólnych procedur czy kontrola rozliczeń jest kwestią odpowiedniej parametryzacji systemu informatycznego. Proste oprogramowanie jak również złożone systemy miejskie umożliwiają optymalną organizację obiegu dokumentów w JST. Kontrola i monitorowanie procesów w dowolnym momencie to główny czynnik, który determinuje poniesienie kosztów wdrożenia, szczególnie ważny dla osób bezpośrednio odpowiedzialnych za poprawne rozliczenie podatku VAT w JST. Jedną z zalet wdrożenia nowoczesnych narzędzi jest skierowanie ich do wszystkich jednostek organizacyjnych i dostarczenie im narzędzi do prowadzenia rejestrów w systemie komputerowym (wszystkie jednostki będą zobligowane do takiej formy od 1 stycznia 2018).

Jak zmieniały się przepisy

Zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 29 września 2015 roku państwo polskie zostało zobligowane do przeprowadzania poważnej reformy obowiązujących przepisów dotyczących podatku od towarów i usług. Wyrok TSUE był bezpośrednim skutkiem wniosku o wydanie orzeczenia złożonego przez Naczelny Sąd Administracyjny. Zasadnicza teza wyroku TSUE brzmi: „Artykuł 9 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że podmioty prawa publicznego, takie jak gminne jednostki budżetowe będące przedmiotem postępowania głównego, nie mogą być uznane za podatników podatku od wartości dodanej, ponieważ nie spełniają kryterium samodzielności przewidzianego w tym przepisie.”

Wyrok zmienił całkowicie charakter prawny jednostek organizacyjnych samorządu terytorialnego. Dotychczas funkcjonowały one jako osobne byty, teraz stanęły przed ogromnym wyzwaniem jakim jest centralizacja rozliczeń oraz przeniesienie obowiązków z tym związanych na jednostkę samorządu terytorialnego.

Aktem prawnym wprowadzającym nowe przepisy w życie była ustawa z 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (patrz podstawa prawna).

W dniu 26 października Naczelny Sąd Administracyjny uchwałą włączył w proces centralizacyjny również zakłady budżetowe: „W świetle art. 15 ust. 1 oraz art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2011 r., nr 177, poz. 1054 ze zm.) gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych związanych z realizacją inwestycji, które zostały następnie przekazane do gminnego zakładu budżetowego, który realizuje powierzone mu zadania własne tej gminy, jeżeli te inwestycje są wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług”

Zmiana przepisów spowodowała, że jednostki samorządu terytorialnego wraz jednostkami organizacyjnymi musiały w bardzo krótkim okresie zmienić wiele elementów swojej działalności. Początkowo obowiązkowa centralizacja miała rozpocząć się od 1 lipca 2016 r., jednak ze względu na wiele problemów jakie należało rozwiązać przed i w trakcie procesu centralizującego rozliczenia podatku VAT, termin został przesunięty na 1 stycznia 2017 r.

Podstawa prawna:

Ustawa z 5 września 2016 o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (DzU poz. 1454).

Powyższy tekst został opublikowany w dzienniku „Rzeczpospolita” 04.04.2017 r.

Jak podkreśla Jakub Buczyło – dyrektor Pionu Obsługi Klienta OAT: „Dzisiaj, z czystym sumieniem, możemy powiedzieć, że wszyscy, którzy zakupili od nas rozwiązanie do rozliczania VAT-u centralnego, bez problemu tworzą deklarację VAT-7 i wysyłają ją do Urzędu Skarbowego. Rozmawialiśmy i ze skarbnikami miejskimi, i z innymi osobami odpowiedzialnymi za złożenie deklaracji VAT po stronie klientów – wszyscy są zadowoleni i szczerze chwalą sobie współpracę z naszą firmą w tym obszarze.”

Prace nad rozwojem aplikacji cały czas trwają. Kierunki usprawnień są odpowiedzią na Państwa potrzeby zgłoszone podczas wdrożenia.

Asseco Data Systems wdroży system ERP dla Łodzi

8 lutego prezes Andrzej Dopierała i wiceprezes Jarosław Jastrzębski podpisali z Urzędem Miasta Łodzi umowę na wdrożenie rozwiązania klasy ERP (Enterprise Resource Planning), wspierającego zarządzanie finansami miasta. Całkowita wartość projektu to 28 mln zł – to największy projekt wdrożeniowy od początku istnienia naszej firmy oraz jeden z większych kontraktów podpisanych przez Grupę Asseco w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.

miasto lodz

W ramach umowy, wdrożymy dostosowane do potrzeb klienta, oprogramowanie klasy ERP oparte na systemie Microsoft Dynamics Ax, przeprowadzimy migrację danych z eksploatowanych dotychczas programów informatycznych, oraz zintegrujemy wdrażany system z wybranymi aplikacjami funkcjonującymi w Urzędzie.

Wygranie tak prestiżowego przetargu to efekt długoletniej pracy i ogromnego doświadczenia Pionu Administracji Terenowej pod przewodnictwem wiceprezesa Jarosława Jastrzębskiego, który podkreślił, że jest to pierwsze w Polsce wdrożenie realizowane na tak szeroką skalę w administracji samorządowej.

„To pierwszy w polskiej Administracji Samorządowej przypadek, gdzie jeden duży zintegrowany system informatyczny jest zastępowany drugim, nowocześniejszym w pełni zintegrowanym systemem informatycznym. Rodzi to wiele potencjalnych trudności takich, jak na przykład dużo większy poziom skomplikowania migracji danych. Poprzeczka jest też wysoko postawiona z racji na wysoki stopień świadomości Klienta i dobrze sprecyzowane oczekiwania, jakie Urząd Miasta Łodzi stawia nowemu narzędziu. Jestem naprawdę dumny, że możemy brać udział w tym przedsięwzięciu.” – dodał szef Pionu Administracji Terenowej.

System ma za zadanie wspierać zarządzanie finansami miasta poprzez sprawny przepływ informacji pomiędzy jednostką centralną – Urzędem Miasta, a 40 podległymi mu miejskimi jednostkami. Będzie wdrożony we wszystkich obszarach finansowych i majątkowych – zarządzania budżetem miasta, umów, faktur, rozliczania VAT, jak również wszystkich wpływów pochodzących z podatków i opłat wnoszonych przez mieszkańców. Wdrożenie będzie realizowane siłami zespołu łódzkiego, a jego zakończenie zaplanowane jest na koniec roku 2018.

Podpis zdjęcia: Od lewej: Prezes ADS Andrzej Dopierała, Wiceprezes ADS Jarosław Jastrzębski,
Sekretarz Miasta Łodzi – Barbara Mrozowska-Nieradko

ZMIANY W APLIKACJACH

W ciągu ostatniego czasu nasze aplikacje wzbogaciły się o nowe funkcjonalności. Główny kierunek rozwoju to efekt implementacji Państwa wymagań. Zależy nam na oprogramowaniu bliskiemu Państwa oczekiwaniom. Poniżej przedstawiamy tylko najważniejsze zmiany wykonane w naszych podsystemach w ostatnim czasie.

Rodzina +

Dostosowaliśmy podsystem do nowych obowiązków sprawozdawczych wymaganych przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Od marca 2017 użytkownicy podsystemu Rodzina+ mają możliwość korzystania z funkcjonalności generowania zbiorów centralnych dla obszaru świadczeń wychowawczych. Zbiory centralne przesyłane są przez jednostki samorządu po zakończeniu każdego kolejnego kwartału do Centralnej Aplikacji Statystycznej (CAS). Użytkownicy podsystemu z powodzeniem przesłali pierwsze wymagane dane w kwietniu br., zgodnie z przyjętymi przez Ministerstwo terminami.

PNIER/PROL

Dokumentacji w formie papierowej jest coraz mniej popularna. Trend zastępowania jej e-dokumentem postępuje w bardzo szybkim tempie. W związku z tym udostępniliśmy funkcjonalność pozwalającą na wgrywanie do systemu i gromadzenie w nim skanów dokumentacji. Funkcja pozwala na wgrywanie nielimitowanej ilości dokumentów. Każdy z wgranych dokumentów będzie odpowiednio skatalogowany, co przełoży się na przejrzystość tworzonej bazy. Ponadto wprowadziliśmy do systemu kody QR pozwalające na opłacenie podatku we wpłatomatach. Nowa funkcjonalność jest modyfikacją płatną.

OPGRU

W odpowiedzi na planowane zmiany legislacyjne dotyczące Ustawy o przekształceniu współużytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe we współwłasność gruntów, przygotowaliśmy projekt podsystemu odpowiadający powyższym zmianom. Funkcję umożliwiającą przeprowadzenie procesu uwłaszczenia dla użytkowników wieczystych udostępnimy niezwłocznie po wejściu w życie znowelizowanej ustawy.

SOE

Dla potrzeb podsystemu wprowadziliśmy nowy generator raportów, który umożliwia tworzenie nowych pism:

  • informacja o zbiegu egzekucji,
  • adnotacja do tytułu wykonawczego w związku ze zbiegiem egzekucji,
  • żądanie informacji w związku ze zbiegiem egzekucji.

Nowa funkcjonalność jest modyfikacją płatną.

NWPOJ 2.0

Wraz z początkiem roku, rozpoczęliśmy bardzo duży projekt inwestycyjno-rozwojowy, którego głównym celem jest przygotowanie aplikacji obsługującej naliczanie podatków od środków transportu.

Przewidujemy wybudowanie nowej wersji oprogramowania, które uwzględni obsługę:

1) Współwłasności na pojazdach

2) Kwestię niepełnych okresów opodatkowania w roku podatkowym

3) Ewidencji pojazdów

4) Proces naliczania deklaracji / decyzji wymiarowych

5) Procesy windykacyjne

Ważne jest też to, że jest to pierwszy projekt prowadzony w pełni, znaną w polskiej administracji publicznej, metodyką zarządzania projektami pn. PRINCE2®, z zakresu której także kształcimy naszych Partnerów w projekcie. Rolę kierownika projektu przejął Jacek Zgutczyński, a głównym analitykiem w projekcie jest Rafał Żuralski.

ASSECO DATA SYSTEMS TO NIE TYLKO OPROGRAMOWANIE…

Portfolio produktów Asseco Data Systems to nie tylko oprogramowanie dla jednostek samorządu terytorialnego. Nasza oferta sprawdza się na wielu innych polach. Użytkownicy doceniają proponowane przez nas rozwiązania, dlatego chcielibyśmy zainteresować Państwa również i nimi. W tym wydaniu Newslettera pokrótce przedstawiamy ofertę Pionu Usług Bezpieczeństwa i Zaufania, Pionu Infrastruktury oraz Pionu Szkoleń.

ale także bezpieczeństwo danych…

Disaster Recovery as a Service

Odpowiedzialność za usługi i korzystających z nich użytkowników zachęca firmy do przewidywania na pozór nieprzewidywalnych sytuacji i zabezpieczenia się przed nimi. Świadomość biznesowa właścicieli firm i instytucji wpływa na zwiększenie zainteresowania usługami typu Disaster Recovery.

Kluczowe systemy i dane Klienta poddane są zdublowaniu co chroni je w przypadku katastrofy. DRaaS w ustalonym przez strony czasie umożliwia uruchomienie środowisk i przywrócenie danych w sposób umożliwiający zachowanie ciągłości pracy.

Nieplanowane przerwy działania w podstawowym centrum danych, mogą być nawet niezauważone przez końcowego odbiorcę usługi w sytuacji, gdy działalność zostaje przejęta przez niezależny ośrodek. Kluczowy dla takiego przejęcia jest fakt, iż ośrodek taki znajduje się w innej lokalizacji i posiada odrębną infrastrukturę.

Aby rozwiązanie DRaaS idealnie odpowiadało potrzebom Klientów, w Centrum Danych Asseco Data Systems stosujemy system przełączeń dopasowany do ilości i rodzaju posiadanych przez Klienta zasobów. Indywidualnie opracowana procedura zapewnia optymalizację kosztów rozwiązania DRaaS. Wdrożenie odbywa się bez zatrzymania systemu i nie ma wpływu na jego wydajność czy konfigurację. Więcej informacji oraz aktualną ofertę promocyjną znajdą Państwo TUTAJ.

Certyfikaty SSL

Proponowane rozwiązanie jest narzędziem zapewniającym ochronę witryn internetowych, a także gwarantem zachowania poufności danych przesyłanych drogą elektroniczną. Pełne bezpieczeństwo jest efektem zastosowania szyfrowania komunikacji pomiędzy komputerami. Wykorzystując certyfikat SSL gwarantujemy użytkownikom bezpieczeństwo przekazywania danych, chroniąc ich przed wyciekiem danych np. loginów i haseł, numerów kart kredytowych, jednocześnie spełniając wymóg ustawy o ochronie danych osobowych.

Podpis elektroniczny z kwalifikowanym elektronicznym znacznikiem czasu

Podpis elektroniczny to własny, osobisty podpis funkcjonujący w cyfrowym świecie. Ma taką samą ważność jak unikalny, odręczny podpis. Posiada również taką samą moc prawną, tzn. może być wykorzystywany do oficjalnego podpisywania i nadawania mocy prawnej dokumentom wszelkiego rodzaju, które funkcjonują w wersji elektronicznej. Nie jest to wzór unikalnego podpisu odręcznego, ale działa na podobnej zasadzie. Jest jedyny w swoim rodzaju, przypisany tylko jednej osobie oraz jej danym osobowym (wystawiany jest na osobę fizyczną) i zawsze możliwy do weryfikacji.

 

Kwalifikowany Elektroniczny Znacznik Czasu stanowi pewnego rodzaju etykietę dołączaną do dokumentu elektronicznego lub aplikacji, na podstawie której można bez problemu określić dokładną i wiarygodną datę jego powstania lub podpisania. Usługa jest przydatna w sytuacjach, w których data odgrywa ważną rolę przy weryfikacji i uwiarygodnianiu różnego rodzaju dokumentów, umów czy certyfikatów. Czas, którym znakowany jest dokument, nie wynika z czasu systemowego (stacji roboczej użytkownika), lecz pochodzi z niezależnego źródła, jakim jest Zaufana Trzecia Strona, dzięki czemu nie można w żaden sposób zmienić czasu oraz daty takiego znacznika czasu. Usługa Kwalifikowanego Elektronicznego Znacznika Czasu pozwala oznaczyć dokument elektroniczny wiarygodnym czasem i stwierdzić, że dokument lub podpis istniał w danej, konkretnej chwili. Takie oznakowanie czasem wywołuje skutki prawne daty pewnej w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

 

Pierwsza w Polsce kwalifikowana usługa elektronicznego znacznika czasu zgodna z wymaganiami eIDAS. Usługa kwalifikowanego elektronicznego znacznika czasu świadczona przez Asseco Data Systems S.A. pod marką CERTUM jest zgodna z art. 42 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej Nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. (eIDAS).

 

Podpis daje możliwość dokonywania sygnowania dokumentów w formacie PDF, które są automatycznie rozpoznawane i wyświetlane jako zaufane przez programy Adobe. Dzięki temu odbiorcy tych dokumentów z całego świata będą mieli do czynienia z jasnym, czytelnym sygnałem w postaci komunikatu w górnej belce dokumentu na temat tego, że złożony podpis elektroniczny spełnia najwyższe standardy jakości i bezpieczeństwa.

WebNotarius

To pierwsza kwalifikowana usługa walidacji podpisów i pieczęci elektronicznych. Usługa ta jest zgodna z obowiązującym w całej Unii Europejskiej Rozporządzeniem eIDAS co oznacza, że pozwoli zweryfikować podpisane dokumenty certyfikatami wydanymi przez wszystkie kwalifikowane Centra Certyfikacji z krajów UE. Weryfikowanie podpisów oraz certyfikatów ma na celu zwiększenie zaufania dla usług elektronicznych. Pozytywny wynik walidacji potwierdza, że treść dokumentu nie została zmieniona oraz dostarcza informacji o certyfikacie właściciela tj. czy dany certyfikat był ważny w momencie jego złożenia. Usługa Webnotarius dostarcza podpisane poświadczenie, które ma moc prawną i może posłużyć jako dowód w sprawach np. sądowych.

Pieczęć elektroniczna

Rozwiązanie mające zastosowanie w Urzędowym Poświadczeniu Odbioru (UPO), oraz jako pieczęć systemowa ePUAP. W pełni zastępująca pieczęć tradycyjną w elektronicznym obrocie dokumentów.  Dokument podpisany pieczęcią elektroniczną wywołuje takie same skutki prawne jak tradycyjny dokument papierowy. Zgodnie z Rozporządzeniem eIDAS, kwalifikowalność pieczęci rozciągnięto na terytorium całej Unii Europejskiej. W praktyce oznacza to, że dokument elektroniczny opatrzony kwalifikowana pieczęcią elektroniczną wydaną przez podmiot zaufany np. we Francji musi być uznawany w Polsce. Prace nad opisywanym rozwiązaniem trwają. W pełni funkcjonalne rozwiązanie zostanie zaoferowane klientom w sierpniu tego roku.

a także szkolenia…

Asseco Data Systems poza rozwiązaniami z szeroko rozumianego IT w swojej ofercie posiada również bogatą ofertę szkoleniową. Zakres tematyczny szkoleń jest bardzo szeroki, ale z punktu widzenia najświeższych zmian w prawodawstwie pragniemy szczególną uwagę zwrócić na szkolenia z zakresu (cyber)bezpieczeństwa informacji.

Postawą zmian w podejściu do ochrony danych jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE zwanej potocznie „RODO”, które zaczną obowiązywać w krajowych porządkach prawnych od 25 maja 2018 roku. O wyzwaniach związanych z „RODO” opowiedział Paweł Czajkowski – wiceprezes Asseco Data Systems S.A.

Chroniąc dane osobowe dbamy o nasz portfel

 

W maju 2018 roku całkowicie zmienią się zasady zarządzania i przetwarzania danych osobowych. Im szybciej dostosujemy się do RODO, tym bezpieczniejsze będą nasze firmy i pieniądze – twierdzi Paweł Czajkowski, wiceprezes Asseco Data Systems S.A.

W czym pomogą nam zalecenia zawarte w unijnej dyrektywie o ochronie danych osobowych zwanej RODO?

Paweł Czajkowski: Jest to próba zbudowania wokół nas środowiska, w którym to my decydujemy o ważnych dla nas i dla naszych klientów danych. To środowisko ma nas chronić przed użyciem ich tam, gdzie jest to niepożądane. Ponadto, w sferze prywatnej, w erze, gdy urządzenia podpięte do internetu (tzw. Internet of Things) są niemal wszędzie – potrzebne było uregulowanie tego, w jaki sposób zbierają i zarządzają informacjami, które im o nas przekazujemy. Zaczynamy powoli dochodzić do punktu, w którym pojawia się obawa, że nasza lodówka zacznie za nas myśleć. Z drugiej strony boimy się, że będziemy bombardowani informacjami, których nie chcemy. RODO ma nam dać swoistą zaporę, możliwość odsiania tego co ważne, od tego co np. niebezpieczne.

Kiedy w Asseco Data Systems postanowiliście przyjrzeć się RODO i rozpocząć pracę nad ofertą dla firm i instytucji?

Tematyką interesowaliśmy się od samego początku. Dla Asseco Data Systems jest to zresztą naturalne rozszerzenie naszych kompetencji w dziedzinie bezpieczeństwa informacji, którym zajmujemy się od wielu lat. Wiele tych aspektów, które znamy z naszego dotychczasowego doświadczenia, będzie miało wspólny mianownik z nowymi regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych.

Jaka jest świadomość o RODO na ponad rok przed jego wprowadzeniem? Nie boicie się, że w kwietniu 2018 nie będziecie mogli nadążyć ze zleceniami od spóźnialskich firm i instytucji?

W spółkach państwowych czy dużych przedsiębiorstwach i instytucjach świadomość bezpieczeństwa informacji w tym ochrony danych osobowych jest spora, niektóre z nich są już mocno zaawansowane w pracach przygotowujących organizację do RODO. Jednak w dalszym ciągu duża część firm, również dużych nie zaczęła nawet diagnozować swoich potrzeb i planować koniecznych do wdrożenia zmian. Jest też szereg osób i podmiotów, które w ogóle nie słyszały RODO albo uważają, że to ich w ogóle nie dotyczy. W Asseco Data Systems stawiamy również na edukację w tym zakresie. Im więcej zrobimy już teraz, tym prościej będzie spełnić wymagania RODO w 2018.

Kary za nieprzestrzeganie zaleceń są wysokie. To będzie bat na tych, którzy się nie dostosują do regulacji UE?

Z pewnością będzie grono osób, które na czas nie dostosują swoich systemów do RODO. Motywacją będzie dla nich pierwsza kara. Dotychczas to działania GIODO wprowadzały element strachu. Kluczem jest zrozumienie, że nowe regulacje mają nas tak naprawdę nas chronić. Jeśli nasze systemy CRM, bazy danych klientów, aplikacje będą bezpieczne pod kontem RODO, będą też odporne na wycieki, które mogą narazić firmę na ogromne koszty.

Czy w tym momencie posiadacie już gotowe rozwiązania dla firm czy instytucji?

Tak. Dzięki naszemu doświadczeniu na polu bezpieczeństwa informacji w tym cyberbezpieczeństwa i gruntownej analizie legislacyjnej przełożyliśmy wymagania RODO na konkretne rozwiązania. Jesteśmy przygotowani do kompleksowej obsługi zarówno dużych firm i instytucji, ale mamy też propozycje dla mniejszych firm, których nie stać na zaawansowane rozwiązania technologiczne. W tym wypadku, po dokładnej analizie, będziemy m.in. proponować usługi bezpieczeństwa w chmurze.

Czy 26 maja 2018 obudzimy się bezpieczniejsi?

Myślę, że na pewno będzie bezpieczniej niż dzisiaj, bo znaczna część podmiotów wdroży te zalecenia. To jest jednak proces. Dla żadnej z firm nie ma stanu docelowego, w którym regulacje RODO zostaną wprowadzone i przez 20 lat są bezpieczni. To proces stałego „gonienia” za postępem technologicznym. O nasze dane i bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni musimy dbać bez przerwy.

Michał Pawlak

 

Powyższy tekst został opublikowany w portalu Rzecz o Innowacjach 11.04.2017 r.

Przedstawiamy Państwu szkolenia dotyczące bezpieczeństwa informacji, które pozwolą zapoznać się z wyżej opisanymi zmianami:

  • Ochrona Danych osobowych dla ABI (2 dni) – szkolenie dla Administratorów Bezpieczeństwa Informacji (ABI) i kandydatów na to stanowisko oraz osób potrzebujących zgłębić temat ochrony danych osobowych w świetle najnowszych przepisów oraz nowego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych UE (RODO). Materiał szkoleniowy w języku polskim.
  • #cyberBezpieczny Pracownik (4 godziny) – szkolenie budujące świadomość o współczesnych cyber zagrożeniach i najpopularniejszej formie ataku, jaką jest phishing, przekazujące wiedzę o fundamentach bezpieczeństwa informacji, m.in. bezpiecznych hasłach, zdalnym dostępie, pracy w obcej sieci WiFi, bezpieczeństwie urządzeń mobilnych, incydentach bezpieczeństwa, itp. Szkolenie przeznaczone dla wszystkich osób pracujących na komputerach stacjonarnych, przenośnych, tabletach i smartfonach. Materiał szkoleniowy w języku polskim.
  • #cyberSecurity Foundation (3 dni) i #cyberSecurity Practitioner (2 dni) – szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa, budujące wiedzę o współczesnych cyberzagrożeniach i najlepszych sposobach zapobiegania im. wybrane zagadnienia: zarządzanie ryzykiem, zarządzanie ciągłością działania i odtwarzanie po awarii, zarządzanie bezpieczeństwem zasobów i danych, bezpieczeństwo sieci i komunikacji, zarządzanie tożsamością i użytkownikami, kryptografia i PKI, malware i bezpieczeństwo sieci końcowej, zarządzanie podatnościami, bezpieczeństwo fizyczne i regulacyjne, ataki i social engineering, bezpieczeństwo urządzeń mobilnych. Materiał szkoleniowy w języku polskim
  • RESILIA Foundation (3 dni) i RESILIA Practitioner (2 dni) – szkolenia budujące wiedzę o sposobach zarządzania cyberodpornością (cyber resilience) w oparciu o cykl życia znany z modelu ITIL (Strategy Design, Transition, Operation, Continual Improvement), przedstawiające role w systemie cyberbezpieczeństwa, ich odpowiedzialności oraz zasady bezpiecznego rozdzielenia obowiązków. Szkolenia akredytowane przez AXELOS, dostawcę najlepszych praktyk zarządzania IT, np. ITIL, PRINCE2, MSP, M_o_R i innych. Materiał szkoleniowy w języku angielskim, szkolenie prowadzone w języku polskim. Szkolenia zakończone jest międzynarodowym egzaminem i certyfikacją AXELOS RESILIA.
  • Audytor wewnętrzny ISO/IEC 27001 (2 dni) szkolenie przeznaczone przede wszystkim dla audytorów wewnętrznych systemów informatycznych opartych o międzynarodową normę ISO 27001. Szkolenie obejmuje m.in. omówienie wymagań normy ISO 27001, cele i ramy działania audytu wewnętrznego, przygotowanie programu audytów, planowanie audytu Systemu Zarządzania, planowanie audytu skuteczności zabezpieczeń, przebieg audytu, sporządzenie raportu z audytu i dalsze postepowania po audycie. Materiał szkoleniowy w języku polskim.
  • CISA – certyfikowany audytor systemów informacyjnych (4 dni) – szkolenie przeznaczone przede wszystkim dla audytorów systemów informatycznych i osób zarządzających systemem bezpieczeństwa informacji w organizacji. Szkolenie obejmuje: proces audytu systemu zarządzania bezpieczeństwem, rolę audytora CISA w IT Governance, rolę audytora CISA w zarządzaniu cyklem życia systemów informatycznych i infrastruktury, rolę CISA w dostarczaniu i wsparciu usług IT. Szkolenie przygotowuje do zdania międzynarodowego egzaminu CISA (Certified Information Systems Auditor) organizowanego przez organizację ISACA.

Jeżeli Państwa potrzeby szkoleniowe dotyczą innych dziedzin, zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą na stronie: http://szkolenia.assecods.pl/

Oczekiwanego szkolenia nie ma w ofercie?

Zachęcamy do zlecenia przygotowania szkolenia profesjonalistom. O tym, jakie mamy podejście w kwestii rozwijania kompetencji opowiadamy w filmie:

W następnym numerze

  • NWPOJ 2.0
  • Relacja z konferencji
  • Windykacja+

Dziękujemy

Zespół Asseco Data Systems

Obszar Administracji Terenowej

+48 58 740 40 96 | handel.at@assecods.pl | www.assecods.pl