Darmowy podpis elektroniczny mObywatel w aplikacji
23/10/2025

Jesienią 2025 ruszył pilotaż darmowych e-podpisów w aplikacji mObywatel. Jednym z dostępnych podpisów elektronicznych jest SimplySign od Asseco Data Systems. Dowiedz się, jak dużo podpisów darmowych udostępni Ministerstwo Cyfryzacji i do jakich celów można ich użyć.
Darmowy podpis elektroniczny SimplySign dla wszystkich mObywateli
Nową usługę - Europejski Portfel Tożsamości Cyfrowej (EPTC) - wprowadza eIDAS 2.0. Jedną z kluczowych funkcji EPTC jest składanie podpisów elektronicznych. Każdy obywatel i rezydent UE otrzyma za darmo pulę e-podpisów do wykorzystania. Wszystkie kraje Unii Europejskiej powinny wprowadzić EPTC najpóźniej do grudnia 2026.
Kwalifikowane usługi i podpisy elektroniczne udostępni mObywatel
W Polsce zapisy unijnego rozporządzenia wdraża Ministerstwo Cyfryzacji. Rolę polskiego portfela cyfrowej tożsamości pełni mObywatel. Usługi zaufania i składanie kwalifikowanych podpisów elektronicznych to kolejne możliwości tej aplikacji, która cyfryzuje kolejne dziedziny naszego życia.
Owocna współpraca publiczno-prywatna
Ministerstwo Cyfryzacji zdecydowało się użyć rozwiązań komercyjnych w aplikacji mobilnej mObywatel. W tym celu resort podpisał list intencyjny z Asseco Data Systems i czterema dostawcami kwalifikowanych usług zaufania.
„Podpis elektroniczny SimplySign w aplikacji mObywatel to doskonały przykład owocnej współpracy sektora publicznego i prywatnego - mówi Artur Miękina, Dyrektor Sprzedaży i Rozwoju e-Biznesu w Asseco Data Systems. "Wierzymy, że przekonamy jeszcze więcej obywateli do wygodnych i bezpiecznych podpisów elektronicznych w celach prywatnych i biznesowych. A to przyczyni się do jeszcze większej cyfryzacji państwa".
Pilotaż dla osób fizycznych - 5 dokumentów w miesiącu
Na mocy listu intencyjnego rusza pilotaż składania kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Okres testowy obejmuje osoby fizyczne używające podpisu w aplikacji mobilnej mObywatel na smartfonie lub na rządowej strony internetowej https://login.gov.pl/.
Ile darmowych podpisów w mObywatelu?
Każdy będzie mógł wykorzystać pięć darmowych podpisów miesięcznie. Skorzysta z jednego z pięciu polskich dostawców usług kwalifikowanych w tym Asseco Data Systems - dostawcy podpisu SimplySign.
Co to jest SimplySign?
SimplySign to kwalifikowany podpis elektroniczny w chmurze. Można korzystać z niego na smartfonie lub przez API. SimplySign jest prosty i łatwy w użyciu dzięki aplikacji na smartfony. Nie wymaga karty ani czytnika – wystarczy internet i telefon. Umożliwia szybkie podpisywanie dokumentów w pracy i w domu. SimplySign to bezpieczne rozwiązanie, które spełnia wszystkie wymogi prawa europejskiego. Od teraz każdy z obywateli będzie mógł wykorzystać do pięciu podpisów SimplySign w aplikacji mObywatel - co miesiąc. Jeśli przekonasz się, jak wygodne jest to rozwiązanie, to sprawdź inne platformy do podpisywania cyfrowych dokumentów np. CertumSign, w którym otrzymasz kolejną pulę podpisów SimplySign.
Podpis elektroniczny dla każdego staje się faktem
Podpis elektroniczny w aplikacji mObywatel jest dostępny dla wszystkich. Dzięki niemu każdy może potwierdzić tożsamość i podpisać dokument bez wychodzenia z domu. Wystarczy smartfon. To szybki, bezpieczny i darmowy sposób na załatwienie wielu spraw urzędowych. Tak wygląda nowoczesna administracja – prosta i bliska ludziom. Na smartfonie, w aplikacji.
Darmowy podpis kwalifikowany w mObywatelu - najważniejsze informacje
Przeznaczenie darmowych podpisów kwalifikowanych w aplikacji mObywatel
Elektroniczny podpis kwalifikowany w aplikacji mObywatel służy tylko do celów prywatnych. Na przykład podpisania dokumentów umowy kupna sprzedaży auta czy mieszkania.
Limity podpisów
Jedna osoba ma 5 podpisów elektronicznych miesięcznie w aplikacji mObywatel.
Wyczerpany limit podpisów elektronicznych
Po wykorzystaniu pięciu darmowych podpisów, każdy obywatel będzie mógł skorzystać z usług komercyjnych na przykład podpisu SimplySign. W szczególności warty uwagi jest jednorazowy podpis kwalifikowany SimplySign, który jest dostępny w CertumSign - platformie do podpisywania dokumentów online.
Ile dokumentów można podpisać za darmo w aplikacji mObywatel?
Ministerstwo Cyfryzacji ustaliło, że jeden darmowy podpis będzie można złożyć na jednym dokumencie.
Jaki format dokumentu można podpisać w aplikacji mObywatel?
Dokument w formacie PDF o wielkości maksymalnie 5 MB.
Czy potrzebny jest e dowód do podpisu?
Tak, do darmowego podpisu e dowód osobisty jest potrzebny. E dowód to dowód osobisty z tzw. warstwą elektroniczną. W trakcie składania podpisu e dowód osobisty zbliża się do smartfona. Jest to jeden z elementów potwierdzenia tożsamości, który jest niezbędny do otrzymania bezpłatnego podpisu kwalifikowanego w mObywatelu. Wszystkie polskie dowody tożsamości wydawane od 4 marca 2019 roku to e-dowody. E dowód do podpisu można wyrobić, wykorzystując informacje na stronach rządowych: https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-dowod-osobisty



