Wdrożenie podpisu biometrycznego signaturiX
Inpost

Wdrożenie podpisu biometrycznego signaturiX

z usługami zaufania Asseco i rozwiązaniami mobilnymi Samsung

Klient

Technologia dla innowacyjnej logistyki

InPost jest liderem nowoczesnych usług logistycznych i twórcą sieci Paczkomatów - samoobsługowych punktów nadania i odbioru paczek czynnych 24/7. InPost świadczy również wysokiej jakości usługi kurierskie. Wśród nich jest SmartCourier – wyspecjalizowani kurierzy dostarczają adresatom dokumenty do podpisu i przekazują je z powrotem do nadawcy. To praktyczny sposób zawierania umów na odległość dla dostawców usług B2C lub wymiany dokumentów pomiędzy partnerami biznesowymi.

Usługę obsługuje obecnie 640 kurierów InPost, którzy do maja 2022 obsłużyli ponad 50 000 dokumentów i liczba to rośnie każdego dnia. 

Kobieta podpisuje elektronicznie dokument odbioru paczki

Wyzwanie

Cyfryzacja obiegu dokumentów w logistyce

Jednym z celów strategii ESG InPostu jest tworzenie prostych rozwiązań dla klientów z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Dzięki nim produkty i usługi logistyczne są innowacyjne, efektywne i przyjazne środowisku. InPost wciąż doskonali wdrożone procesy i dlatego poszukiwał sposobu na optymalizację również w usłudze SmartCourier.

Spółce zależało na skróceniu czasu realizacji, uproszczeniu logistyki i redukcji ryzyka zagubienia lub zdekompletowania podpisanych dokumentów. Dodatkowym wyzwaniem przy planowanej optymalizacji był wymóg zachowania poufności danych osobowych zgodnie z RODO. Do realizacji założonych celów optymalizacji InPost wybrał rozwiązanie paperless zaproponowane przez ekspertów Xtension i Asseco - podpis biometryczny signaturiX realizowany na urządzeniach mobilnych Samsung.

„Zadziwiającą cechą technologii jest jej zdolność do nieustannego ulepszania. Dlatego kreujemy nowe rozwiązania i przekształcamy otaczającą nas rzeczywistość, bo wierzymy, że dzięki technologii możemy stawać się coraz bardziej efektywni, a przez to biznes naszych klientów może być również wydajny i efektywny. Z tego powodu zdecydowaliśmy się na zaprojektowanie i wdrożenie nowej usługi dla biznesu opartej na autorskim rozwiązaniu podpisu biometrycznego firmy Xtension przy współudziale Asseco i Samsung”.

Katarzyna Olejniczak, Kierownik działu SmartCourier, InPost 

Rozwiązanie

Podpis biometryczny i usługi zaufania dla logistyki

Dostarczone rozwiązanie zakłada użycie cyfrowych dokumentów w formacie PDF, które adresat podpisuje odręcznie rysikiem na ekranie tabletu kuriera. Cechy biometryczne odręcznego podpisu – prędkość, tempo, nacisk - są rejestrowane z wykorzystaniem tabletów firmy Samsung. SignaturiX pomaga również w wygodnym, szybkim i intuicyjnym wypełnieniu wszystkich pól w elektronicznym dokumencie, redukując dodatkowo czas podczas bezpośredniego spotkania z kurierem.

Autentyczność i integralność każdego podpisu zapewniają kwalifikowana pieczęć elektroniczna
i kwalifikowany elektroniczny znacznik czasu Asseco oraz dedykowane usługi tzw. Zaufanej Trzeciej Strony. Usługi te dodatkowo zabezpieczają klucz szyfrujący dane biometryczne podpisu odręcznego na potrzeby ewentualnej analizy grafologicznej przez biegłego sądowego. Gwarantują również, że każda zmiana podpisanych danych zostanie natychmiast wykryta.

Nowa, maksymalnie bezpieczna i spełniająca założenia projektu usługa e-SmartCourier została uruchomiona na terenie Polski w dniu 2 maja 2022 po trwającym blisko 13 miesięcy pilotażu. Do końca maja InPost obsłużył już 50 tys. dokumentów i pomógł zaoszczędzić pół miliona kartek papieru.

Cyfryzacja dokumentacji sprawia, że nadawca przekazuje ją bezpośrednio na tablet kuriera, który nie ma możliwości otwarcia i zapoznania się z nią. Zadaniem kuriera jest potwierdzenie tożsamości odbiorcy, który otrzymuje SMS-em kod do otwarcia przesyłki i złożenia biometrycznego podpisu rysikiem pod przesłanymi dokumentami, listem przewozowym i checklistą która wskazuje dane do weryfikacji tożsamości. Jednocześnie system kontroluje czy wszystkie pola zostały wypełnione. Następnie dokumenty zostają zwrócone do nadawcy w bezpiecznej, elektronicznej postaci. Ryzyko ich zagubienia spadło do zera. Wyeliminowano także koszty związane z obsługą papieru.

Uśmiechnięta kobieta składa podpis biometryczny na dokumencie dla kuriera

Kluczowe korzyści

Paperless wspiera cele ESG

  • Innowacyjna i pierwsza na rynku kurierska usługa paperless dla biznesu
  • Wygoda i oszczędność klientów na wydrukach i czasie
  • Zwiększenie bezpieczeństwa i poufności dokumentacji
  • Znaczące przyspieszenie czasu realizacji usługi
  • Całkowita redukcja kosztów kopert i druku dokumentów na zlecenie klientów
  • Wzmocnienie nowoczesnego wizerunku 
  • Realizacja celów strategii ESG
  • Zwiększenie efektywności zespołu weryfikacji poprawności dokumentów

Nadawca korzystający z eSmartCouriera nie musi czekać na kuriera ani drukować dokumentów. Ma podgląd aktualnego statusu przesyłki. Nowe rozwiązanie całkowicie eliminuje ryzyko zagubienia dokumentów i uniemożliwia udostępnienie ich osobom trzecim. Cały proces został skrócony z kilku dni do zaledwie kilku godzin. Dzięki temu firma może niemal natychmiast uruchomić usługę, której dotyczy zawierana z adresatem umowa.

Kurier z tabletem puka do drzwi

Kamienie milowe projektu

  • Czerwiec 2019: podpisanie umowy.
  • Lipiec 2019 - styczeń 2020: wdrożenie i testowanie.
  • Kwiecień 2021: pilotaż z klientami.
  • Maj 2022: globalny start usługi.

Projekt w liczbach

  • 0 kartek papieru w procesie 
  • 4x wzrost efektywności procesowania i weryfikacji poprawności dokumentacji
  • 14 dni potrzebne do uruchomienia usługi bezpośrednio u klienta
  • 640 kurierów może korzystać z rozwiązania
  • > 1800% skrócił się czas realizacji podpisania dokumentacji
„Wspólnie z Asseco oraz Samsungiem udało się nam udoskonalić i unowocześnić bardzo praktyczną usługę kurierską InPostu. Wdrożenie rozwiązania signaturiX zmniejszyło liczbę generowanych papierowych dokumentów i sprawiło, że cały proces stał się o wiele bardziej ekologiczny i ekonomiczny”.

Tomasz Ostaszewski, Prezes Zarządu Xtension

„Podpis, który adresat składa rysikiem na ekranie tabletu jest zabezpieczony przez kwalifikowane usługi zaufania Asseco. Chronią go przed sfałszowaniem i dowodzą jego autentyczności przed sądem. Zawarta w ten sposób umowa jest ważna, a odpowiadający za to proces paperless przynosi realne korzyści biznesowe.”

Artur Miękina, Dyrektor Sprzedaży Projektów Kluczowych Asseco Data Systems.

Użytkownicy nowej usługi mogą mieć pewność, że dokumenty, które wysyłają lub podpisują będą odpowiednio zabezpieczone przed zagubieniem czy wyciekiem. Kurierzy docenią z kolei wygodę korzystania i trwałość tabletów Samsung. To jest kolejny bardzo dobry przykład, jak bardzo mobilność wspiera projekty paperless.

Tomasz Chomicki, Dyrektor Rozwoju Biznesu w Samsung