Asseco wdrożyło kolejny symulator VR – studenci Uniwersytetu Wrocławskiego mogą szkolić się w wirtualnym miejscu zbrodni

24/11/2022

Asseco wdrożyło kolejny symulator VR – studenci Uniwersytetu Wrocławskiego mogą szkolić się w wirtualnym miejscu zbrodni

Morderstwo, samobójstwo, a może nieszczęśliwy wypadek? Na miejscu zdarzenia wiele dowodów, śladów, a także walizka oględzinowa zawierająca niezbędne narzędzia do prawidłowego ujawnienia i zabezpieczenia materiału dowodowego. Tak wygląda wirtualne miejsce zbrodni – opracowany przez Asseco symulator VR (ang. virtual reality), który we współpracy z Uniwersytetem Wrocławskim został wdrożony na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii.

„Wirtualne miejsce zbrodni“ to aplikacja VR (ang. virtual reality) pozwalająca studentom doskonalić umiejętności związane z prowadzeniem oględzin kryminalistycznych oraz zabezpieczaniem śladów znajdujących się na miejscu zdarzenia.

Wyposażona jest w predefiniowane scenariusze ze śladami i dowodami rozmieszczonymi w sposób pozwalający na częściową rekonstrukcję zdarzeń, które doprowadziły do śmierci denatów. Na Uniwersytecie Wrocławskim wykorzystywane są trzy odrębne scenariusze, w których pojawiają się między innymi wątki zabójstwa pozorowanego na samobójstwo czy nieszczęśliwy wypadek. Te złożone scenariusze zostały przygotowane przez pracowników Katedry Kryminalistyki w oparciu o rzeczywiste sprawy.

Zadaniem studentów, którzy będą mogli skorzystać z tej aplikacji, jest prawidłowe ujawnienie i zabezpieczenie materiału dowodowego występującego na miejscu zdarzenia. Dzięki technologii wirtualnej rzeczywistości możliwe jest swobodne przemieszczanie się po realistycznym, trójwymiarowym środowisku wyświetlanym na zaawansowanych goglach VR. Ponadto na wyposażeniu studentów znajduje się profesjonalna wirtualna walizka oględzinowa zawierająca niezbędne narzędzia, np. proszki, pędzle i folie daktyloskopijne czy tabliczki z numerami do oznaczania śladów. Aplikacja umożliwia symultaniczną rozgrywkę nawet czterech graczy, którzy mogą wcielać się w różne role, np. technika kryminalistyki czy prokuratora.

Mamy do czynienia z bardzo szybkim podniesieniem kompetencji studentów w ciekawym środowisku. Są emocje oraz zupełnie inne funkcjonowanie fizjologiczne człowieka w zasadzie zbliżone do tego, którego możemy doświadczyć w rzeczywistym miejscu, gdzie należałoby zabezpieczyć materiał – powiedział prof. Tomasz Kalisz, Kierownik Centrum Technologii Wirtualnej Rzeczywistości UWr. To wszystko sprawia, że uczenie jest dużo szybsze i bardziej efektywne, co jest ogromną zaletą wirtualnej rzeczywistości – dodał.

„Wirtualne miejsce zbrodni” umożliwia łączenie nauki przez symulację i sztuczne środowiska VR z edukacją w wymiarze realnym. Taka forma hybrydowej dydaktyki eliminuje zużywanie niezbędnych narzędzi, ale przede wszystkim pozwala na odtworzenie zdarzeń, w których student, a często także sam prowadzący nie mogliby normalnie uczestniczyć – nie mają oni bowiem wstępu na rzeczywiste miejsce zdarzenia. Efektywność tego typu rozwiązań w wirtualnej rzeczywistości doceniają najlepsze uczelnie na świecie, m.in. uniwersytety w Harvard i Stanford.

Mogłoby się wydawać, że wydziały humanistyczne i techniczne to są dwa inne bieguny, a dzisiaj udowadniamy, że na Wydziale Prawa nowoczesne technologie mogą znaleźć tak ciekawe zastosowanie – powiedział Andrzej Dopierała, Prezes Asseco Data Systems, Wiceprezes Asseco Poland. Wirtualna rzeczywistość daje nam ogromne możliwości, a przede wszystkim sprawia, że nauka, która odbywa się w formie pewnego rodzaju gry, jest dla studentów o wiele łatwiejsza i pozwala im na jednoczesne zdobywanie doświadczenia – dodał.

Od strony technologicznej rozwiązanie składa się z serwerów, systemu kamer śledzących, specjalistycznych komputerów, gogli VR, kontrolerów, oprogramowania, a także metodyki nauczania z wykorzystaniem technologii wirtualnej rzeczywistości.

Jakie symulatory mogą wspierać edukację na uczelniach wyższych? Dowiedz się więcej na https://dlauczelni.assecods.pl/symulatory-w-wirtualnej-rzeczywistosci/